Varemærket beskytter DNA’et
Vuffeli har fra start registreret deres varemærke, hvilket de to iværksættere også tilskriver at have været en del af succesen. Gennem sin uddannelse stiftede Christian Yding bekendtskab med IP-rettigheder, og det var en af årsagerne til, at de var opmærksomme på rettighedsområdet fra start. Et valg, som de stadig er rigtig glade for. For dem er varemærket Vuffeli nemlig centrum for virksomhedens DNA:
”Navnet afspejler den glæde og varme, som hunde kan berige vores hverdag med. Det har haft betydning for hele Vuffelis identitet, og det ville nærmest være idioti ikke at beskytte en så afgørende del af vores forretning, som vi også har kastet store beløb efter i markedsføring.”
Da Christian Yding og Mads Gleitze Smith realiserede deres idé i 2018, oplevede de, hvordan IP-rettigheder er obligatoriske for mange investorer:
”Når du er i dialog med erfarne investorer, er det en ret vigtig faktor, at du har gjort, hvad du kunne for at beskytte din virksomhed. Det oplevede vi ved flere runder, og her har det været en fordel at kunne give klart udtryk for, at der er helt styr på den del,” forklarer Christian Yding.
Læs mere om varemærker
Opfordring til andre iværksættere
Som det også er tilfældet, når du forsøger at rejse kapital uden for Løves hule, er rettighedsområdet også en vigtig del af hele den juriske due diligence proces, der går i gang, når optagelserne er afsluttet. Vuffeli er ikke i tvivl om, at det har haft stor betydning for dem, at der har været ro og styr på rettighederne. Derfor opfordrer de to stiftere andre SMV’er til at beskytte de gode idéer:
”Vigtigheden af varemærket bliver virkelig negligeret. Du kan stå med en virksomhed, og pludselig kan der komme nogle andre og stjæle hele identiteten. Det ville jo være en katastrofe. Det vil vi meget gerne være med til at sætte fokus på.”
Læs mere om Vuffeli