Det skal du være opmærksom på, når du vælger domænenavn

Når du registrerer et domænenavn, får du ikke automatisk eneret til navnet. Det er derfor en god idé at overveje, om navnet skal registreres som et varemærke, så andre ikke må kopiere det. Når du vælger domænenavn, bør du derfor også sikre dig, at du ikke vælger et navn, som andre allerede har beskyttet med et varemærke.

Hvad er et varemærke?

Du kan beskytte din virksomhed med et varemærke. Et varemærke er en eneret til de elementer, der kendetegner din virksomhed. Det er typisk din virksomheds navn, logo eller produktnavne. 

Med et registreret varemærke står du stærkt, hvis andre forsøger at kopiere dit navn eller domænenavn. Det kan også bidrage til at give eventuelle investorer sikkerhed for, at dit virksomhedsnavn eller logo ikke bruges af andre.

Læs mere om varemærker
 

3 gode grunde til at registrere dit varemærke

Styrk dit brand

Varemærket er kernen i dine kunders kendskab til din forretning, og dermed også en vigtig del af at beskytte det brand og omdømme, du opbygger hos dine kunder.

Der kan ligge stor værdi i varemærket, fordi det fx bliver forbundet med en bestemt kvalitet. 

Stop kopier og efterligninger

Du kan bruge dit varemærke, hvis du opdager, at andre kopierer din virksomheds navn, logo eller produktnavne.

En varemærkeregistrering er dit bevis for, at du ejer retten til det, du sælger. På den måde står du væsentligt stærkere, hvis der opstår en konflikt.

Giv investorer sikkerhed

Med et registreret varemærke kan du vise, at din virksomhed har potentiale, og at du arbejder seriøst med din forretning. 

Det kan være med til at give potentielle investorer sikkerhed for deres investeringer.

 

Ofte stillede spørgsmål

En af de væsentligste forskelle på et domænenavn og et varemærke er, at når du registrerer et domænenavn, får du ikke en eneret til varemærket, men alene en ret til at bruge domænenavnet som en teknisk internetadresse. Du kan således ikke forhindre andre i at bruge dit (virksomheds)navn ved kun at registrere det som et domænenavn.

Det kan du derimod, hvis du registrerer dit varemærke. Du kan bruge dit varemærke til at forhindre konkurrenter, der kopierer dit brand. Du står derfor væsentligt stærkere, hvis der opstår en konflikt.

Det kan derfor være en god idé både at registrere navnet som et domænenavn og som et varemærke.

Vil du vide mere om varemærker?

Kontakt kundeservice

At dit (virksomheds)navn er ledigt som domænenavn er ikke ensbetydende med, at det er frit tilgængeligt. Der kan være en varemærkebeskyttelse, der gør, at du ikke må benytte navnet. Vi kan vejlede dig i, hvordan du kommer videre.

Kontakt kundeservice

Nej, hvis du har registreret et domænenavn, giver det dig ikke automatisk ret til varemærket. Vil du vide mere om varemærker og hvordan du søger?

Kontakt vores kundeservice

Nej, en varemærkeret giver ikke en førsteret til et domænenavn. Hvis du mener, at du har mere ret til et domænenavn, som en anden har registreret og de ikke vil overdrage eller sælge det til dig, kan du klage ved Klagenævnet for Domænenavne.

Det er ikke kun ved valg af domænenavn, at du med fordel kan undersøge, om du krænker eksisterende varemærker og dermed uforvarende kommer til at kopiere andre.

Hvis du ikke beskytter dit navn eller logo, kan du i værste tilfælde ende med at miste din investering i marketingmateriale, produkter, reklame osv., hvis en anden virksomhed har beskyttet samme navn eller logo med et varemærke. Det kan resultere i, at al dit materiale med det pågældende navn skal trækkes tilbage.

Kontakt kundeservice, hvis du har spørgsmål

GoBoat: Sådan skalerede vi globalt

En succesrig idé kan hurtigt blev taget af andre. Bliv klogere på, hvordan GoBoat forhindrede kopister i Tyskland , og hvordan de bruger varemærket til deres franchisemodel.

Sådan kommer du videre

Er et varemærke relevant for dig?

Få overblik over, hvad du kan beskytte som varemærke, hvilken værdi et registreret varemærke kan tilføre din forretning, og hvad det koster.

Bliv klogere på varemærker

Sådan ansøger du

For at få registreret dit varemærke i Danmark, skal du indlevere en ansøgning. Ansøgningen skal indeholde forskellige oplysninger om dit varemærke og hvordan du har tænkt dig at bruge det.

Ansøg om varemærke

Kontakt Kundeservice

Har du spørgsmål om varemærker? Så sidder vores kundekonsulenter klar til at hjælpe dig.

Ring til Kundeservice på 4350 8301

Skriv til kundeservice

Tilmeld nyhedsbrev: Fra idé til forretning

Få inspiration, invitationer til events for iværksættere og nyheder direkte i indbakken. Nyhedsmailen sendes højst 10 gange årligt, og du kan til enhver tid afmelde dig.