Handlen med kopivarer udgør i dag op til 3,3% af verdenshandlen – mod 1,95% i 2007. Det vurderer en rapport som OECD og EUIPO (Den Europæiske Varemærkemyndighed) står bag.
I en anden rapport estimerer EUIPO, at næsten 7% af importen til EU er kopivarer. På det danske marked vurderes det, at virksomhederne mister 4,2% af salget inden for 11 sektorer pga. handlen med kopivarer – og det koster knap 4000 arbejdspladser i Danmark.
Handlen med kopivarer er steget i takt med den øgede internethandel, som også har givet de kriminelle bedre muligheder for at afsætte kopivarer.
”Enkelte nylige rapporter fra EUIPO peger på, at niveauet kan være stabiliseret i EU og Danmark. Men under alle omstændigheder har handlen med kopivarer fortsat et kæmpemæssigt omfang”, siger Barbara Suhr-Jessen, sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Samtidig viser rapporten, at kopisterne rammer bredt: Hver fjerde SMV oplever at få sine rettigheder krænket.
”Det er ikke kun store brands, der bliver kopieret. I dag ser vi kopier af næsten alle typer af varer. Det er lige fra designprodukter, elektronik, legetøj, tøj, sko, værktøj til kosmetik. Hvis der er en profit at tjene, er der også en risiko for at blive kopieret,” siger Barbara Suhr-Jessen.
Ud over at ramme de originale virksomheder på salget, kan kopivarer også være direkte farlige for forbrugerne. Kopivarer kan desuden skade originalproducentens omdømme, hvis forbrugere har en dårlig oplevelse med et kopiprodukt, som de tror, er en ægte vare.