Hans Fogh og Lars Malmborg har, siden de i 2007 stiftede virksomheden Larry vs Harry, trådt i pedalerne sammen med en ambition om at sælge farverige, bilinspirerede ladcykler i høj kvalitet under navnet Bullitt. Selvom de i dag sælger cykler i hele Europa, har de bevidst valgt at blive i cykelbyen over dem alle, nemlig København.
For iværksætterparret var det ikke højtflyvende strategier, der lå øverst i bevidstheden. De har en kæmpe kærlighed til cykler, og de vil gerne bidrage med deres version af den perfekte ladcykel: ”Vi startede som en lille skør virksomhed, der prøvede lykken med et produkt, som vi syntes var fantastisk”, siger Hans Fogh.
Med kun et produkt på markedet stod virksomheden i en sårbar position. Derfor valgte de fra start at registrere varemærket Bullitt.
Fik fjernet kopister fra nettet
Det har vist sig at være klogt. For der er dukket mange cykler op med navnet Bullitt på forskellige hjemmesider. Fordi Bullitt havde papirer på deres brand, fik de dem hurtigt fjernet igen:
”Vores advokat kontaktede virksomhederne bag hjemmesiderne, og de reagerede med det samme. Det var nemt og hurtigt og kunne aldrig have ladet sig gøre uden vores varemærke.”
”Vi vil ikke udvande vores kvalitetsstempel”
Det er ikke kun cykelbranchen, der har forelsket sig i Bullitt-navnet. Der er også dukket et løbehjul op under samme navn, som var i en noget anden kvalitet end den, som Bullitt ønsker at blive forbundet med.
”Vi værner om vores brand, så forbrugerne ved, at når der står Bullitt, så er det et kvalitetsstempel i sig selv. Det vil vi for alt i verden ikke udvande. Det gælder sådan set mange danske virksomheder. Innovation er vores råstof, og vi har nogle fantastiske varer, som vi bliver nødt til at værne om.”
Larry vs Harry er lykkedes med at få succes ude i den store verden og sælger deres cykler i hele Europa. De er også godt i gang med det amerikanske marked, hvor de har registeret deres varemærke. Et afgørende strategisk træk, mener Hans Fogh:
”Vores varemærke har givet os arbejdsro, så vi har kunnet arbejde på at få Bullitt ud i hele verden. Havde vi ikke styr på vores rettigheder, var vi bare blevet kørt over, når vi er ude blandt de store spillere. Der er ens stædighed og vilje ikke nok.”
Gazelle-prisen er et fantastisk skulderklap
For nylig opnåede iværksætterduoen endnu en milepæl, da de for anden gang fik en Gazelle-pris. Prisen uddeles til de virksomheder, der har haft positiv vækst gennem fire år og er lykkedes med at fordoble omsætningen i samme periode. ”Vi knokler jo løs hele dagen og fokus er konstant på det næste træk. Gazelle-prisen minder os om, at vi allerede har gjort noget rigtigt. Og det er da fantastisk at få det klap på skulderen.”
For Hans Fogh og Lars Malmborg er der dog – om muligt - en pris, der overhaler Gazelle-prisen:
”Når vi kommer cyklende og hører nogen siger Bullitt, eller vi ser en anden cyklist på en farvestrålende Bullitt-cykel, så bliver det næsten ikke større. At vi har fået et så stærkt brand, at folk genkender det, de ser. Det er virkelig toppen.”