Danmark er et af de mest kopierede lande i Europa. Virksomheder på det danske marked går glip af knap 7 mia. kr. i direkte salg hvert år til kopister, oplyser den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO.
Alligevel er det blot 9 pct. af de små danske virksomheder, der har beskyttet deres forretning mod kopiering med et registreret varemærke. Det viser en ny undersøgelse foretaget for Patent- og Varemærkestyrelsen. Endda selvom hele 84 pct. af alle virksomheder i undersøgelsen mener, at det er vigtigt at forstå, hvordan de kan beskytte deres ideer og opfindelser mod kopiering.
Og det er et problem. Sådan lyder det fra Henriette Vængesgaard Rasch, chef for varemærker og designrettigheder i Patent og Varemærkestyrelsen:
”Der er brug for, at flere får kendskab til varemærker. Har man ikke styr på sine rettigheder, svarer det til, at man bor i et område med mange indbrud, men man låser ikke døren,” siger hun.
Meget tyder på, at jo mere man eksporterer eller sælger på nettet, desto større er risikoen for at blive kopieret og andre stjæler ens idé.
”Det er en god idé at beskytte sin forretning med fx et varemærke - især for de virksomheder, der har planer om at vokse. Med et registreret varemærke kan virksomheder nemlig nemt vise, at de ejer retten til det, de gerne vil sælge, ” siger Henriette Vængesgaard Rasch.
Virksomheder mangler viden
Ifølge undersøgelsen angiver knap halvdelen af de adspurgte virksomheder, at de har et lavt eller intet kendskab til IP-rettigheder som fx et varemærke.
”Det er et vigtigt emne for danske virksomheder at prioritere at sætte sig ind i og forholde sig til, fordi kopiering kan have så store konsekvenser. Særligt i en krisetid, hvor danske virksomheder gerne skal have mest muligt ud af deres idéer, ” siger hun.
Samtidig undrer det hende, hvorfor det ikke i højere grad sker.
”Det er i hvert fald ærgerligt, hvis årsagen er, at mange tænker, at det rammer nok kun naboen og ikke mig. For kopister koster på virksomhedernes indtjening, og det koster arbejdspladser,” siger Henriette Vængesgaard Rasch.
FAKTA om varemærker
- Et registreret varemærke er en eneret til de elementer, der kendetegner en virksomhed. Det er typisk en virksomheds navn, logo eller produktnavne.
- Med et registreret varemærke kan virksomheder dokumentere, at de ejer retten til det, de gerne vil sælge.
- En varemærkeregistrering gælder i princippet, så længe virksomheden ønsker det, forudsat det fornys hvert 10 år.
- Virksomheder kan ansøge om et varemærke hos Patent- og Varemærkestyrelsen.
FAKTA om undersøgelsen
- Moos-Bjerre A/S har gennemført undersøgelse ”Danske virksomheders kendskab til samt brug af IP-rettigheder” for Patent- og Varemærkestyrelsen (PVS) i oktober 2022.
- Undersøgelsen omhandler små- og mellemstore virksomheder og iværksætteres kendskab og holdning til samt brug af IP-rettigheder. IP-rettigheder er det samme som ‘Intellectual Property rights’ eller ‘immaterielle rettigheder’.
- Undersøgelsen er afgrænset små- og mellemstore virksomheder med op til 49 ansatte i følgende 5 brancher:
1) Landbrug og fiskeri
2) Information og kommunikation
3) Industri, råstof-indvending og forsyningsvirksomhed
4) Handel og transport mv.
5) Erhvervsservice
- Undersøgelsen er gennemført som en spørgeskema-undersøgelse blandt en repræsentativ stikprøve af iværksættere og små- og mellemstore virksomheder. Rapporten er baseret på besvarelser fra 1.271 virksomheder, der har besvaret spørgeskemaet i perioden d. 5. oktober til d. 20. oktober 2022.