Danske unge har svært ved at spotte, om de køber den ægte vare eller et forfalsket produkt, når de handler på nettet. Det viser en ny rapport fra den europæiske varemærkemyndighed EUIPO.
Hele 43 pct. i alderen mellem 15 og 24 år har købt kopivarer uden at vide det, men mange køber også forfalskede varer helt bevidst. 39 pct. af de unge angiver, at de bevidst har købt kopivarer, hvilket er 2 pct. point højere end EU-gennemsnittet. Undersøgelsen viser samtidig, at de danske unge, som bevidst har købt kopivarer, især har købt: Tøj og accessoires (13 pct.), elektronik (11 pct.), fodtøj (9 pct.) og hygiejneprodukter (9 pct).
Hvad de unge ikke er opmærksomme på er, at de risikerer at sætte deres helbred på spil. For eksempel kan forfalsket kosmetik og tøj indeholde sundhedsskadelige stoffer. Og forfalsket elektronisk, fx mobilopladere, kan risikere at bryde i brand. Desuden kan man risikere at støtte organiserede kriminelle grupper, som ofte også kan være involverede i andre former for alvorlig kriminalitet – fx handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse eller menneskehandel.