Ingen grund til at vente
For virksomheder kan der ifølge varemærkejurist i Patent- og Varemærkestyrelsen, Jacob Yde, være mange fordele i at registrere sit varemærke, og det er muligt, selvom man allerede er en etableret virksomhed:
”Modsat patenter og designs er der ikke et noget nyhedskrav, når iværksættere og virksomheder registrerer deres varemærker. Man kan altså godt registrere sit varemærke flere år efter, at man er begyndt at bruge det. Men da der ikke er garanti for, at man kan få eneretten til et bestemt navn eller logo, kan det være spild at poste en masse markedsføringskroner i et brand, før man har sikret retten til det,” forklarer han og uddyber:
”Man kan nemlig risikere, at andre har ret til et ældre varemærke, som ligner ens eget så meget, at de kan forhindre både registreringen og brugen af det. Samtidig er der en risiko for, at det mærke, man har brugt tid og energi på, slet ikke er registrerbart og derfor kan være svært at håndhæve overfor andre.”