IP and youth: Ung iværksætter vil reducere byggebranchens CO2-aftryk

Publiceret 06-05-2022

Med grønne ambitioner stiftede Jesper Sørensen virksomheden REXCON System, der vil revolutionere måden, vi tænker byggeri på. At beskytte virksomheden med IP-rettigheder, har været afgørende for målet om at bidrage til en mere bæredygtig fremtid.

Hvor vil byggebranchen bevæge sig hen i fremtiden? Det spørgsmål blev ved med at rumstere hos iværksætter, Jesper Sørensen, da han var i gang med at uddanne sig til bygningskonstruktør. De overvejelser fik ham til at tage springet som selvstændig med virksomheden REXCON System, der udvikler byggesystemer i træ. Ambitionen er at hjælpe byggebranchen med at reducere klimaaftrykket og spare på klodens ressourcer.

IP er afgørende for fremdriften

Som spirende iværksætter var Jesper Sørensen fast seer af DR-programmet ’Løvens Hule’, og da løverne gang på gang spurgte, om der var styr på IP-rettighederne, vidste Jesper Sørensen fra start af, at det ville være afgørende for virksomhedens fremdrift. Til en dialogsøgning hos Patent- og Varemærkestyrelsen fik han bekræftet, at hans projekt var værd at kaste penge efter, og i dag har han patent i Danmark, ligesom han er i fuld gang med at lande et europæisk patent.

”At eje rettighederne til mine produkter betyder, at jeg kan få stablet en sund forretning på benene uden at bekymre mig om, hvorvidt der pludselig kommer en konkurrent rundt om hjørnet. Skal jeg have udbredt mit koncept, der kan revolutionere måden, vi bygger på, er jeg i første omgang nødt til at sikre min forretning.” 

Rexcon

Drevet af den grønne sag

Visionen om en byggebranche med et væsentligt lavere CO2-aftryk og en højere grad af genanvendelse, var og er fortsat dét, der driver den unge iværksætter: ”Jeg vil gerne erstatte de sorte produkter. De ressourcer, de er baseret på, løber vi tør for. Hvorfor ikke lave noget, der er baseret på en fornybar ressource som træ?”.

At være iværksætter kan også være hårdt, og Jesper Sørensen beskriver selv, hvordan han indimellem er lidt ”mør”. Når investorerne banker på døren, kræver det derfor viljekraft at holde fast i ideologien og ambitionerne for virksomheden: ”Jeg må ikke bare give køb på min vision. Jeg forsøger at løse en kæmpe udfordring, men jeg mærker dagligt efter: ’Hvad var det nu, der drev mig i 2016?’, og det kan jeg heldigvis stadig svare på”.

Læs vores andre temacases