Klima eller profit?
For Copenhagen Cartel er den grønne og sorte bundlinje dybt afhængige af hinanden. Forretningen er indgangsvinklen til, at Katrine kan sætte fokus på produktions- og forbrugsmønstre inden for tøj og tekstil:” Jeg elsker, at vi kigger på flere bundlinjer end den sorte. Vi har skabt en virksomhed, der også måler impact som et succeskriterie, når vi sætter KPI’er. Men vi skal selvfølgelig have en sund forretning, for ellers kan vi ikke eksistere i morgen,” siger hun.
Varemærket bidrager til begge bundlinjer
Copenhagen Cartel blomstrede, og Katrine og iværksættermakkeren Anne Karina Asbjørn fik hurtigt øjnene op for, at andre ønskede at misbruge deres succes: Nye Instagram-profiler, der kopierede deres content, piblede frem, og det gør de stadig. For at sikre, at Copenhagen Cartel eksisterer i fremtiden, valgte de at registrere varemærket som noget af det første i 2021. På det tidspunkt var investorernes interesse allerede vakt, og de opfordrede også Katrine til at sikre sig retten til den idé, hun allerede havde arbejdet benhårdt på at realisere. Det gjorde hun, og det stoppede ikke ved navnet. I dag har virksomheden også registreret deres første produktnavn.
Tag testen: Find ud af, hvilken type beskyttelse, der passer til din idé
Uden IP-rettigheder er det svært at kalde produkterne for vores aktiver
Til et pitch-event med store investorprofiler blev vi som det første spurgt, om Coperhagen Cartel også havde tænkt på at registrere deres produktnavne: ”Da vi heldigvis kunne sige, at vi havde styr på den del, lyste deres øjne op. Så var vi lige pludselig rigtig interessante”, siger Katrine, der er i fuld gang med at udvikle flere produkter, der skal registreres. ”Det er ikke bare produkter. Det er vores viden, der er lagt i de her produkter. Den bliver vi nødt til at beskytte. Hvis vi ikke har styr på rettighederne, er det jo også svært at sige til investorerne, at det er vores aktiv.”
Lige nu foregår langt de fleste af Copenhagen Cartels aktiviteter i Danmark, men blikket er rettet mod udlandet: ”Hver dag minder jeg mig selv om, at vi skal være et globalt brand. Vi skal udover Danmarks grænser, og her bliver risikoen for kopiering bare langt større. Derfor har vi prøvet at sikre os så godt som overhovedet muligt.”