Når indeklimaet bliver dårligt, besvimer fuglen Birdie. Men den vågner op igen, når vinduerne bliver åbnet, og der kommer frisk luft ind i rummet. På få år er den intuitive idé gået fra tegning på en serviet til at være et produkt solgt i 71 lande. Og beskyttelse af opfindelsen og brandet har været vigtige grundsten.
Hans Augustenborg og Andreas Kofoed Sørensen, stifterne af virksomheden Birdie Scandinavia, bruger ord som ’gut-driven’ (mavefornemmelse og intuition) frem for ’data-driven’, når de fortæller om deres særlige måde at udvikle og drive forretningen på. De to venner er begge fra Hellebæk, og har kendt hinanden siden folkeskolen. De har begge haft en iværksætter i maven helt tilbage fra 5. klasse, hvor de sammen startede græsklipper firmaet ’Knæhøj Karse’, som tilbød græsslåning i nabolaget.
Gåpåmod, evnen til at få den gode idé og føre den ud i livet, har fulgt dem lige siden.
Derfor ringede Hans også straks efter, at idéen til indeklimamåleren var født, til sin gode ven Andreas og spurgte, om han ville være med til at udvikle et produkt, som kunne hjælpe folk med at lufte ud. Andreas var klar. Og mens de begge havde fuldtidsjobs ved siden af, gik de i gang med at udvikle idéen.
Fra idé til virkelighed
Ivrige efter at komme udover rampen og rejse midler til udvikling af produktet, planlægger Hans og Andreas i 2022 at invitere en masse venner, familie og netværk til en Kickstarter-kampagne. De vil blandt andet vise en film om produktet og de komponenter, som produktet består af. I den proces støder de tilfældigt på en advokat, som forklarer, at de måske kan patentere opfindelsen. Men det er meget vigtigt, at de patenterer, inden de lægger noget ud i offentligheden. Ellers forærer de deres idé væk:
”Advokaten fortæller, at i det sekund vi offentliggør produktet, så er løbet kørt, og vi kan ikke længere søge patent, ligesom nogle andre kan løbe med vores idé”, fortæller Hans Augustenborg.
Efter denne besked starter en intensiv periode, hvor de to stiftere i samarbejde med en rådgiver får lagt en flerårig IP-strategi som sikrer, at de kan holde dørene åbne for at søge patent på produktet globalt.
Står stærkere med beskyttelse af opfindelse og brand
Kickstarter-kampagnen løber endelig af stablen i 2022. Den overstiger forventningen og ender med at rejse et millionbeløb i løbet af 30 dage til videreudvikling af produktet. Det betyder, at der er penge til at udbetale løn, så Hans og Andreas begge kan gå fuldtid ind i projektet, ligesom der også kommer en investor med ombord:
”Vi lancerer Kickstarter-kampagnen i april 2022, og vi begynder at betale løn ud i august 2022. I januar 2023 er vi klar til at sende produktet på markedet”, siger Andreas Kofoed Sørensen.
Beskyttelsen af deres opfindelse og brand har været et vigtigt signal til kunder, investorer og omverdenen. Det har også haft en præventiv effekt mod kopiprodukter, fortæller de to stiftere.
”Når vi fx skriver ’Danish Design’ i vores markedsføringsmateriale, så viser vi kunderne, at de støtter noget originalt. Udover det, så har vores investor set det som et plus, at navnet på produktet er varemærkebeskyttet. Så det har måske haft en præventiv effekt. Vi har i al fald ikke set et kopiprodukt endnu”, siger Hans Augustenborg.
Netværk og gode råd
Tag imod alle de råd, I kan få. Det er guld værd, fortæller de to stiftere:
”Vi har fået så mange gode råd undervejs. Jeg kan ikke understrege nok, hvor meget hjælp, vi har fået. Der er rigtig mange beslutninger i det her firma, som er taget med hjælp fra vores netværk, ligesom vi også har skabt et nyt netværk”, siger Andreas Kofoed Sørensen, og Hans Augustenborg nikker.
Udover at Birdie er prisbelønnet som innovativt design, er Birdie i år nomineret blandt 25 finalister til Danish Design Award 2024, som overrækkes i november måned.