McDonald's eneret til varemærket Big Mac begrænses

Publiceret 20-09-2024

Pligten til at bruge et registreret varemærke var omdrejningspunktet i sagen mellem McDonald's og den irske fastfoodkæde Supermac, der handlede om en påstået krænkelse af McDonald's varemærke Big Mac. Sagen understreger en vigtig pointe for alle virksomheder, der ønsker at beskytte deres rettigheder: Husk at bruge dit varemærke og gem dokumentation for din brug.

Det er væsentligt for alle virksomheder uanset størrelse og udbredelse at sikre dokumentation for brugen af et varemærke, hvis man ønsker retten til det.

Sagen, der har varet siden 2017, har nu igen taget en drejning. Retten (Den Europæiske Unions ret) har nu afgjort, at McDonald's ikke har dokumenteret brug af varemærket ’Big Mac’ i det samme omfang som EUIPO’s Boards of Appeal ellers fandt i 2023.

Omdrejningspunktet i sagen har blandt andet været den dokumentation, som McDonald's har indsendt vedrørende brugen af varemærket Big Mac for forskellige typer af burgere. Retten mener, at det materiale som McDonald's har indsendt, kun dokumenterer, at McDonald's har brugt mærket ”Big Mac” for varen ”kødsandwich”. Derimod fandt Retten det ikke bevist, at mærket er brugt for blandt andet kyllingesandwich.

Dommen understreger, at dokumentationen skal vise brug af varemærket for de konkrete varer og ydelser. Brugen kan ikke bevises ved hjælp af sandsynlighed eller formodninger, men skal være objektive og faktiske beviser.

”Et af hovedspørgsmålene i dommen er brugspligten for varemærker. Dommen viser, at det er vigtigt at gemme dokumentation for, at man har brugt sit varemærke for de varer eller services, som det er registreret for. Hvis man skal bevise, at ens varemærke er brugt, kan der være brug for denne dokumentation”, siger Henriette Vængesgaard Rasch, der er varemærke- og designchef i Patent- og Varemærkestyrelsen.

 HVORFOR ER DER ET KRAV OM BRUGSPLIGT, OG HVORFOR ER DET GODT FOR KONKURRENCEN PÅ MARKEDET

 En varemærkeret er som udgangspunkt tidsubegrænset. Virksomheder kan derfor, så længe de husker at forny deres varemærke hvert 10. år, opretholde deres varemærke, så længe de ønsker. For at undgå urimelig konkurrence er der i varemærkesystemet indført et krav til, at varemærker skal være i reel brug. Det vil sige, at en virksomhed aktivt skal bruge varemærket, når den udøver sin forretning.

 Det ville være skadende for konkurrencen, hvis en virksomhed kunne opretholde en ret til et varemærke, den har registreret, men ikke bruger, og dermed afholde andre virksomheder fra at bruge varemærket. Kravet om brug af varemærker er en vigtig faktor for at opretholde effektiv konkurrence mellem virksomheder, og kan nemt blive overset af virksomheder.

 

Brug af varemærket skal være inden for en 5-årig periode

Brugspligten indtræder først 5 år efter varemærket er registreret. En virksomhed skal herefter bruge deres varemærket og kunne bevise at de har gjort det inden for en 5-års periode. Det betyder, at hvis du har haft et varemærke registreret i 20 år, skal du fortsat bevise, at du inden for de seneste 5 år har gjort brug af dit varemærke.

Eksempler på dokumentation

  • Fakturaer
  • Prislister
  • Oplysninger om omsætning
  • Reklamemateriale, fx brochure
  • Annoncer og avisartikler
  • Udskrift fra hjemmesider
  • Brancheerklæringer, der dokumenterer brug.