Hvorfor vælge en varemærkeskanning?
Med en skanning får du et redskab til at vurdere dine muligheder for at være på et udenlandsk marked, inden du investerer i eksport. Måske kan du også bruge resultaterne af skanningen som inspiration til videreudvikling af dit mærke.
Fordele ved en varemærkeskanning
- Du får et overordnet indblik i, om der er andre mærker, der er identisk med eller kunne ligne dit mærke inden for din branche i udlandet, og i om, der er identiske mærker uden for din branche
- Du kan på et tidligt tidspunkt udelukke dit varemærke, hvis det minder for meget om andres mærker, som allerede er på de udenlandske markeder
- Hvis du skal vælge mellem flere varemærker inden markedsføringen af dit produkt/dine ydelser, så får du med en Varemærkeskanning hurtigt input til din afklaring af potentialet i varemærkerne. Og du kan nemmere vælge, hvilke varemærker, der skal undersøges yderligere
- Du får svar allerede efter 10 arbejdsdage
Hvad er en varemærkeskanning?
Vi undersøger ord og/eller tal i dit mærke. I en skanning undersøger vi først, om der findes identiske registrerede varemærker. Dernæst søger vi på forskellige kombinationer af bogstaver, der ligger op ad dit mærke. Vi laver søgningerne i relevante databaser. Du vælger selv de lande og brancher, vi skal undersøge. Vi leverer resultatet af undersøgelsen i en rapport sammen med udskrifter af alle de identiske mærker. Derudover får du en liste med de øvrige fundne varemærker. Denne liste indeholder både mærker, der ligner dit, og mærker, der ikke ligner dit mærke. Samtidig beskriver vi, hvordan vi har foretaget undersøgelsen. Du skal selv vurdere, om mærkerne på listen er en juridisk eller markedsmæssig hindring for, om du må eller vil bruge dit mærke i udlandet. Du får en vejledning, som du kan bruge, når du foretager denne vurdering.
Du skal være opmærksom på, at en skanning alene giver dig et delvist billede af andres mærker. Årsagen er, at undersøgelsen er begrænset af de bogstavstrenge, som vi søger på. Der kan derfor være mærker, som ikke kommer med. Fx vil et mærke, der kun lydligt ligner dit, ikke komme med på listen, fordi det ikke har de bogstavstrenge, som vi søger på. Ligeledes skal du være opmærksom på, at skanningen ikke omfatter de mærker, der bliver brugt uden at være registrerede, eller som er ansøgt som varemærke, selv om de også kan være en hindring for dit mærke. Hvis dit mærke indeholder et logo, er logoet ikke en del af undersøgelsen.
Landepakker
Du har mulighed for at vælge følgende seks landepakker
- Nordamerika
- Sydamerika
- Mellemamerika og Caribien
- Europa
- Afrika
- Asien og Mellemøsten
Pakkerne inkluderer de lande, vi har adgang til via databaser, og pakkerne dækker som standard tre vare- og serviceklasser.