Birdie

Birdie: "Et minut i lanceringen endte vi næsten med at give vores idé væk"

Publiceret 05-11-2024

På få år er Birdie, der producerer en indeklimamåler, gået fra at være en god idé til at være en global forretning.

Men før det gik så godt, var det tæt på, at de to iværksættere Hans Augustenborg og Andreas Kofoed havde foræret deres idé væk.

Iværksætterduoen var klar til at præsentere en produktfilm og lancere produktet, da de tilfældigt stødte på en advokat, som forklarede, at de måske kunne patentere deres opfindelse. Advokaten gjorde også duoen opmærksom på, at løbet ville være kørt i forhold til at kunne ansøge om patent, hvis de offentliggjorde produkt og film.

Efter denne besked starter en intensiv periode, hvor de to stiftere i samarbejde med en rådgiver får lagt en flerårig strategi som sikrer, at de kan holde dørene åbne for at søge patent på produktet globalt.

Beskyttelsen af Birdies opfindelse og brand har været et vigtigt signal til kunder, investorer og omverdenen. Det har også haft en præventiv effekt mod kopiprodukter, fortæller de to stiftere.

Læs også historien Birdie - fra idé til sund forretning