Hos Opfinderrådgivningen på Teknologisk Institut rådgiver man privatpersoner, som kommer med en god idé, de skal have hjælp til at videreudvikle. Det betyder, at de sjældent har produktionsapparat, markedsføringskanaler eller nødvendigvis brancheerfaring – eller for den sags skyld ambitioner om at få det. Produktet er den gode idé, og de ønsker at finde en partner, der gennem licensering kan hjælpe med at få produktet til markedet.
”Virksomheder kan godt starte uden at ansøge om et patent, men for licensering er rettigheder som patenter afgørende – for det er rettighederne til din idé, som du sælger,” siger Nikolaj Ilsted Bech, projektleder i Opfinderrådgivningen.
Mens et patent på en opfindelse er den mest kendte type beskyttelse, kan rettighederne til design og varemærke også være afgørende, når der skal findes en partner.
Når ideen er udviklet og rettighederne sikret, er det gode spørgsmål så, hvordan man rent faktisk finder sådan en partner, hvis ikke man lige har en produktionsvirksomhed i sit umiddelbare netværk?
”I første omgang er det en god ide at afsøge, hvilke virksomheder der har en produktportefølje, hvor ens opfindelse vil passe godt ind. Dernæst – og det lyder simpelt – er det bare at kontakte dem. Og erfaring viser, at de tit inviterer indenfor, hvis man viser, at man kender deres virksomhed, og kan argumentere for, at ens opfindelse passer ind,” siger Nikolaj Ilsted Bech.