Når man som Copenhagen Sparkling Tea Company skal eksportere, er der et hav af forskellige regler at sætte sig ind i, hvis man gerne vil beskytte sit produkt mod kopister. Mens man kan få et EU-varemærke, gælder der specielle regler fra land til land – for slet ikke at tale om Asien og Nordamerika.
Derfor er det ifølge Jacob Yde, fuldmægtig cand.jur. ved Patent- og Varemærkestyrelsen, også helt afgørende, at man får taget stilling tidligt. ”Overordnet kan man sige, at fordelen ved at tage stilling til varemærke tidligt er, at man får undersøgt, om varemærket, man vil satse på, overhovedet kan registreres,” siger Jacob Yde.
”Overordnet kan man sige, at fordelen ved at tage stilling til varemærke tidligt er, at man får undersøgt, om varemærket, man vil satse på, overhovedet kan registreres,” siger Jacob Yde.
Det er nemlig ikke alle navne, der kan beskyttes som varemærke. Har man en frugtplantage, hvor man dyrker æbler og pærer, kan man ikke bare kalde sig ”Frugtplantagen” og forvente, at man kan få en eneret til ordet som varemærke. Derfor er det vigtigt at få undersøgt tidligt – inden man poster en masse markedsføringskroner i et brand, som det viser sig ikke kan beskyttes.
Det gælder ikke mindst, hvis man ligesom Copenhagen Sparkling Tea Company vil skabe en ny produktkategori. Her tager man et endnu større slæb for at skabe markedet, som andre kan få gavn af uden at lægge samme indsats. Får man succes, vil der komme konkurrenter til. Og så er det vigtigt at have beskyttet sit brand så godt som muligt, så man kan udnytte sit forspring på markedet. ”Hvis ikke man kan få eneret på virksomhedsnavnet som varemærke, kan man vælge at søge en figur som varemærke – f.eks. et logo. Kunderne skal tænke: De vil gerne have det produkt, fordi de ved, hvem der står bag. Og det kan jo være, at logoet kan gøre netop det,” siger Jacob Yde.
”Hvis ikke man kan få eneret på virksomhedsnavnet som varemærke, kan man vælge at søge en figur som varemærke – f.eks. et logo. Kunderne skal tænke: De vil gerne have det produkt, fordi de ved, hvem der står bag. Og det kan jo være, at logoet kan gøre netop det,” siger Jacob Yde.
Selvom man ikke har beskyttet sig fra start, kan der være muligheder for at få rettighederne på bagkant. Det er som regel bare meget nemmere at sikre sig fra start – og så sikrer man sig også, at man ikke krænker nogen, der allerede har et varemærke.
Læs mere om, hvordan du kan beskytte navn og logo