En af overvejelserne som Sepior gjorde sig, inden de søgte patentet, var, at der med patentet også følger et krav om offentliggørelse.
”Når du patenterer noget, så offentliggør du i en eller anden forstand, hvordan din løsning ser ud. Men med vores software er det sådan, at løsningen skal ud og køre hos kunden, så de kan alligevel se koden, hvis de vil. Så vi har meget lidt kontrol med, om noget bliver offentliggjort andre steder,” siger Jacob Pagter.
En af grundene til, at Sepior valgte at søge patentet på trods af offentliggørelsen, der følger med, var altså, at de alligevel ville have svært ved at holde løsningen hemmelig. Men samtidig kunne patentet – og offentliggørelsen – også bruges til at styrke brandet og tilliden til, at Sepiors krypteringsløsningen er stærk.
“Når du patenterer noget, så offentliggør du i en eller anden forstand, hvordan din løsning ser ud.”
”Mange af de kunder, vi arbejder med, vil gerne se dokumentationen for, hvordan det virker. Derfor var det også interessant at have offentliggjort løsningen gennem et patent, som vi så kan bruge i videnskabelige artikler for at få reviews af det – og dermed skabe troværdighed,” siger Jacob Pagter.
Selvom offentliggørelsen gør det nemmere at kopiere ideen bag Sepior – også på en måde der omgår patentet – stoler virksomheden på, at de er de bedste til at implementere løsningen. Og patentet gør det samtidig let for investorer og store virksomheder at forstå, at Sepior har nogle særlige rettigheder til teknologien.
Læs også: Opfindere har brug for partnere for at få succes
For virksomheden handler det derfor også i høj grad om at bruge patentet til at opbygge brandet og troværdigheden til det, og selvom det måske kunne lykkes uden et patent, er medstifteren ikke i tvivl om, at de ville have stået svagere uden.