Værdien af et patent eller designbeskyttelse er nem at forstå: Har du først rettighederne på en bestemt teknik eller udseende, må andre ikke kopiere det. Som beskyttelse er varemærket lidt sværere at forholde sig til, men dybest set handler det om at beskytte sit brand.
”Det er jo noget, som tager tid at opbygge. Et varemærke eller ‘brand’, som det ofte kaldes, har ikke nødvendigvis en stor værdi fra dag ét – modsat et patent, der kan være meget værd fra start. Men på sigt kan du opbygge et brand med en masse værdi – fx er Apple-brandet vurderet til at være mere end 300 milliarder dollars værd,” siger Jacob Yde, varemærkejurist i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Selvom forskel i kvaliteten kan forklare en del af prisforskellen på et par no name-sneakers og et tilsvarende par fra Nike, hænger prisforskellen også sammen med brandet. Over tid har bestemte brands opbygget en opfattet værdi, som vi gerne betaler ekstra for.
”Når du endelig har opbygget goodwill, kan du risikere, at andre snylter på dit brand. Hvis en snylter laver en vare af en lavere kvalitet, under et varemærke, der ligner dit, kan det skade den goodwill, som du har opbygget, fordi kunden måske tror, de har købt en dårlig vare fra din virksomhed. Med en varemærkebeskyttelse af dit brand, kan du lettere forhindre og stoppe denne form for snyltning og dermed beskytte din goodwill,” siger Jacob Yde.
Tag testen: Find ud af, hvilken type beskyttelse, der passer til din idé